Metabolik Hız

Metabolik Hız

Vücudumuzda her an birbirine bağlı olarak çalışan birden çok sistem mevcuttur. Herhangi bir sistemin aksaması tüm dengeleri bozabilir. Metabolik hız kişinin yaş, cinsiyet, yaşam şekli, mevcut sağlık sorunu, kullandığı ilaçlar ve beslenme düzeni gibi birçok faktörden etkilenen bir mekanizmadır.

Metabolik Hızı Artırmada 7 Adım

Kas Kütlesi

Vücuttaki kas kütlesi miktarı ile enerji harcaması arasında doğru bir orantı vardır. Kas kütlesi oranı arttıkça kişinin metabolizma hızı da artar. Egzersiz yapmanın metabolik hıza en büyük etkisi kas kütlesindeki artışı sağlaması ile olmaktadır. Yapılan egzersizde o anda harcanan kaloriden ziyade metabolizmanın aktif olarak sürekli çalışmasını sağlaması daha etkilidir. Haliyle egzersizin düzenli yapılması çok önemli bir unsurdur. Uzun süre ama orta tempo ile yapılan egzersiz, hızlı tempo ile kısa süre yapılan egzersizlere göre daha verimli sonuçlar vermektedir.

Proteinler

Proteinli besinlerin termojenik etkileri karbonhidrat ve yağlara göre daha yüksektir. Yani proteinli besinler sindirilirken daha fazla enerji harcanır. Bu durum metabolizmanızın hızlanmasına katkı sağlar. Protein içeriği en yüksek olan besinler, yağsız sığır eti, hindi, tavuk, balık, yumurta, süt ve süt ürünleridir.

Su Tüketimi

Vücuttaki tüm sistemlerin faaliyetlerinin aksamadan devam edebilmesi için suya ihtiyacı vardır. Vücut biraz susuz kalsa metabolizmayı yavaşlatarak tasarrufa gitmeye çalışır. Bu nedenle yeterli su içerek günlük ihtiyacınızın karşılanması gerekir.

Yeşil Çay

Yeşil çay epikateşin ve kafein içeriği ile metabolizmanın kısa süreli hızlanması için yardımcıdır. Özellikle egzersiz öncesi içilen yeşil çayın egzersiz anında daha fazla enerji harcaması sağladığı bilinmektedir.

Kafein

Kahve ve bitter çikolatanın ortak özelliği kafein içeriğinin yüksek olmasıdır. Kafein ise hem metabolizma hızlandırıcı hem de konsantrasyonu artırıcı etkiye sahiptir. Kafeinin metabolizma hızlandırıcı etkisi yeşil çaydaki gibi kısa süreli olmaktadır. Miktarına ve sıklığına dikkat ederek gün içerisinde kahve ve bitter çikolata tüketebilirsiniz. Ancak unutulmamalıdır ki fazla kafein tüketimi meme kanseri riskini artırmaktadır.

Ara Öğünler

Öğünler arasındaki sürenin uzun olması hem metabolizma hızını düşürecek hem de doyma hissini geciktirecektir. Eğer yüksek enerji içeriğine sahip yiyeceklerle ara atıştırmalar yapılırsa fazla enerji alımı ile doğru orantılı olarak kilo artışı söz konusu olabilir. Ancak sağlıklı ara öğün tüketimi yapıldığı takdirde hem metabolizmanız hızlanacak hem de bir sonraki öğünde enerji alımınız düşecektir.

Baharatlar

Baharatların hem yemeklerin lezzetini artırmak hem de vücutta anlık metabolizmayı hızlandırmak gibi iki güzel özelliği vardır. Bu hızlandırıcı etki yeşil çay ve kafeindeki gibi kısa sürelidir. Karaciğer yağlanması veya ülser, reflü gibi sindirim sistemi rahatsızlığınız yoksa çeşitli baharatlardan günlük toplam 1 yemek kaşığı kadar kullanabilirsiniz.