Sağlıklı Beslenme

Sağlıklı Beslenme

Beslenme: Bireyin büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan besinleri vücuda alıp kullanabilmesidir. Beslenme, açlık duygusunu bastırmak, karın doyurmak ya da canının çektiği şeyleri yemek içmek değildir.

Yeterli ve Dengeli Beslenme: Vücudun büyümesi, yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan enerji ve besin öğelerinin her birinin yeterli miktarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılması durumudur.

Sağlıklı Beslenme

Beslenme ile İlişkili Metabolik Hastalıklar:Yetersiz, dengesiz veya aşırı besin tüketimi sonucu oluşabilecek birçok metabolik hastalık vardır. Bunlardan bazıları:

  • Obezite (şişmanlık)
  • Malnutrisyon (zayıflık)
  • Diyabet (şeker hastalığı)
  • Kardiyovasküler hastalıklar (kalp-damar hastalıkları)
  • Hipertansiyon (yüksek tansiyon)
  • Osteoporoz (kemik erimesi)
Sağlıklı Beslenme
Sağlıklı Beslenme Önerileri
  1. Günlük tükettiğiniz besinlerin çok çeşitli olmasına özen gösterin.
  2. Günlük beslenmenizde yeterli oranda ekmek ve tahıl grubu besinlerin (bulgur, mısır, pirinç, makarna vb) bulunmasına dikkat edin.
  3. Her gün birkaç kez çeşitli taze sebze ve meyveler yiyin.
  4. Her gün orta düzeyde fiziksel aktivite yaparak vücut ağırlığınızı normal (ideal) sınırlarda tutun.
  5. Günlük tükettiğiniz yağ miktarını kontrol edin. Yemeklerinizde hayvansal kaynaklı yağlar yerine, doymamış yağ asitlerinden zengin bitkisel sıvı yağlar (zeytinyağı, fındık yağı vb) kullanın.
  6. Yağlı et ve et ürünleri (sucuk, salam, sosis vb) yerine balık, tavuk, hindi eti tercih edin.
  7. Yarım yağlı süt ve süt ürünlerini (süt, yoğurt, peynir, kefir vb) tüketin.
  8. Az şekerli besinleri tercih edin, çay şekeri, akide şeker gibi rafine şekerleri mümkün olduğunca tüketmeyin, tatlıların ve şekerli içeceklerin tüketimini sınırlandırın.
  9. Günlük tuz alımınızı azaltın (ortalama 1 çay kaşığı) ve iyotlu tuz kullanın.
  10. Alkol ve sigara kullanmayın, eğer kullanıyorsanız en aza indirin.
  11. Besinlerinizin hazırlanması ve pişirilmesi sırasında hijyen kurallarına dikkat edin. Yiyeceklerinizi pişirirken haşlama, fırında ve buharda pişirme yöntemlerini tercih edin, kızartmalardan kaçının. Böylece yemeklerinize ekleyeceğiniz yağ ve tuz miktarını azaltmış olursunuz.
  12. Bebeklerinizi ilk 6 ay sadece anne sütüyle besleyin ve 6. aydan sonra uygun tamamlayısı besinlere başlayarak yeterli ve dengeli beslenmelerini sağlayın.

Unutulmamalıdır ki yetersiz ve dengesiz beslenme nedeniyle zihnen ve bedenen iyi gelişmemiş, yorgun, isteksiz ve hasta bireyler toplum için bir güç ve kuvvet değil, bir yüktür.